Sunday, February 17, 2013

Semangat Naik Bas

Salam to allz..ermmm..entry kali nie aku nak uat simple je, just a little diary for my activities today..hehe..Dah bape lame korang tak naek bas di kawasan tempat korang membesar..hehe?? (bagi yang tinggal di tempat yang kurang pengangkutan awam mcm aku, ley kira jarang gak la naek bas) so kali nie, aku nak cerita pengalaman aku nek bas semula selepas beberapa tahun tak naek..hehe..kisahnya bermulaaaaa....seperti biasa arini, bangun pagi, tolong pape yang patut di dapur, kemas2 dapur, then baru kemas2 bilik...after kemas2 sume, barulah kemaskan diri sendiri.haha..so..setelah sume kerja kemas mengemas nie da setel, maka aku ngan adik beradik aku pun lepaking la dalam bilik sambil sembang2..ermm..actually kiteorg nie mati kutu gak la, tak tau nak buat ape dkt rumah..Tetibe! akak aku mencadangkan "pe kate kalo kite bawak arif naek bas? die kan tak pernah naek bas?".. (arif merupakan anak akak aku no.2 a.k.a ank sedare aku..hehe) dgn lajunya aku pun 'jomm!ley pusing2 UTC"..adik aku yang lagi sowang pun agreed! So, dengan sepantas kilat kami pun bersiap dgn lajunya..hahaha.. 

 Apsal kiteorg excited nak naek bas?? hahaha..meh aku citerr..dolu2, bas yang jadi tumpuan kami nie ley dikatakan agak daif gak la..tak da aircond, lantai kayu, n bunti enjin adalah menjadi major dalam bas tu..kalo nak bercakap dalam bas pun kena menjerit! hahaha..TAPI!! sekarang nie, bas da bertukarr...jeng3..lebih cantik, lebih selesa dan lebih nyaman..hehe..sebab tu la kiteorang jadi teruja nak naek bas untuk turun bandar...weeeee...tak sabar...

Dolu2: Inilah rupa paras bas yang aku selalunaik dari aku kecil sammmpaiiii la aku da tamat zaman naik bas untuk ke bandar...komennnn??



Nowdays: Ini lah rupa paras bas yang telah di upgrade dan merupakan misi kiteorg arini..hehe


Perjalanan dari umah aku ke bus stop cume mengambil mase around 5 minit kalo jalan kaki..(ikut jalan belakang rrr..) kami ni memang da decide yang arini kami nak jadi orang yang tak ada kenderaan dan hanya menggunakan pengangkutan awam je..so, kami pun mulakanlah misi kami dengan berjalan kaki.. pelakon2 yg terlibat adalah : aku..akak aku..abang ipar aku..adik aku..arif (1 tahun 8 bulan) dan anas (5 bulan)..so..nampak mcm la kiteorg nie membawa satu rombongan besarr..huahahah..

Sampai je dekat bustop, kiteorg nampak ada satu bas da lepas..pe lagi ,masing2 pun bising la sbb bas da terlepas..kami pun sabar la menunggu the next bas..lebih kurang dalam 30 minit, baru lah bas satu lagi sampai..pai..(sebelum bas tu sampai ade sorang pakcik teksi ni offer suh naek teksi je, katenye 'kami bawak budak kecik,panas kalo naik bas' teeett! akak aku pn ckp la ' mmg tujuan kami nak naek bas, kalo naek kereta, takda la kami datang nak naik bas kat sini'...oppsss!!huhu..) dgn semangatnya, kiteorg pun berpusu2 naik bas..hehe..tapi!perkara yang aku nak tengok adalah arif naik bas..muke die mmg teruja gilerrr nak naik bas..naik2 je bas, aku bagi die berdiri dekat sit yang sebelah tingkap..bukan maen hepi muke die..tp mcm blur cikit pun ade..pas org yg collect tiket dtg, aku suh arif g duduk kat riba akak aku..arif bukan maen lagi bertanya setiap orang yang naek bas..agaknye die pelik kott nape byk org naik dlm satu kereta (sbb die biasa naek kereta je)..wahaha..Dalam bas tu mmg kiteorg agak bising gak la siapp snap2 satu dua pic lagi..haha..aku konpem n pasti orang cakap yang kami ni jakun..wakakaka..tapi kiteorg tak kisah..life like urslf...hehehehhe..

Dipendekkan cerita! misi kami nak naek bas pun berjaya...hahaha..pastu kami gi menikmati ais jagung dkt Taman Kanak-Kanak (TKK)..ais jagung die mmg terbaekk!!!nyum3..aktiviti aku arini mengigatkan kembali aku kepada diri aku 6 tahun yang lalu..zaman2 aku naek bas..haha..time tu tak da kereta sendiri kannn...

Itu je entry tuk kali nie..simple je..mcm tak da pape kan, tp one of our sweet memory.. House of my heart..hehe..ok dulu..Daaaa~~

Note: next time aku upload gmbr..hp tgh cas, maleh pulak nak transfer gambo..hoho..

2 comments:

  1. fifffff...mana gambar ais jagung ni..terliur aku baca oiii...hahaha

    ReplyDelete
  2. sabo2..malam nnt aku uat gmbr ais jagung yg dah d minu..wakakak

    ReplyDelete

meh la komen2 dulu ye..:)