Tuesday, June 17, 2014

Sketsa Sebuah Cinta ~~Prosedur Perkahwinan~~

Assalamualaikum HoMH..

Nampaknya arini sekali lagi aku rajin pulak nak menconteng2 dkt HoMH..hehehe..GOOD!! ley juga menambahkan entry2 aku nie..hihi..emm...arini akunak bercerita pasal progress prosedur perkahwinan aku iaitu urusan2 berhubung borang nikah..weeeee...nanti esok2 da kawin, bile aku baca entry nie,ley senyum sowg2..hik3..tak gituww??ahakzzz....

Apa2 pun, sebelum nak isi borang2 nikah nie, kenalah pergi kursus kawin dulu...so, aku attend kursus kawin pada 2 and 3 May 2014..Since aku di Ipoh, so pusat kursus kawin yg paling feymes sekali dkt Ipoh ni Harusani Management Sdn.Bhd.. Fees die RM90 termasuk bekpes n makan tengahari...emmm..biasalah kalau kursus kawin, mereka akan ajar2 perkara2 yg sepatutnya kita tahu sebelum menuju alam rumahtangga nie..so learn n remember tunjuk ajar daripada kursus kawin tu ye sume...

Then dalam 3 minggu lepas tu, barulah aku g amek borang nikah dekat Pejabat Agama Islam Perak..Untuk orang2 Ipoh, jangan konpius ye, ada sesetengah orang igt amek dekat kompleks islam yang sebelah bank islam tu..sebenarnya borang nikah amek dkt Pejabat Agama Islam Perak, yang dekat sebelah tabung haji dan berhadapan dengan poslaju besar..huhuhu...ohh HAAA!! kalau nak g pejabat agama islam yang dkt UTC pun boleh juga..tp aku dah 2x g sana, asek tutup je..tu yg last2 sekali g pjbt agama islam dpn  poslaju besar tu..ngeh3..

Ikutkan simple je dokumen2 yang diperlukan untuk urusan borang nikah tu..tapi since agak bz sikit lmbt aku sediakan sume pulak..hihi..aku amek borang nikah utk pihak laki n pihak perempuan juga..meh cite sikit apa dokumen2 yang diperlukan utk melengkapkan borang nikah tu dan prosedur die mcm mn ye...:)

Dokumen untuk pihak lelaki :
1. 2 keping salinan ic lelaki dan bakal isteri
2.Surat akuan bujang yg disahkan oleh majkan/ketua kampung
3.Salinan asal sijil kursus kawin
4.Borang keputusan HIV test..

Dokumen untuk pihak perempuan:
1. 2 keping salinan ic perempuan dan bakal suami
2.2 keping salinan ic wali
3.Surat akuan bujang yg disahkan oleh majkan/ketua kampung
4.Salinan asal sijil kursus kawin
5.Borang keputusan HIV test..

Prosedur2 nya: 
1. Isi borang dengan lengkap dan sediakan semua dokumen yang diperlukan..
2. Setelah borang telah lengkap berserta dokumen2 diperlukan, Pihak lelaki perlu mendapatkan pengesahan daripada tok kadi di kawasan tempat tinggal dia.. 
3.Bila pihak lelaki da dapatkan pengesahan tok kadi dari kawasan dia, barulah borang pihak lelaki tu diberikan kepada pihak perempuan..
4. Sekarang pihak perempuan pulak buat perkara yang sama..sediakan borang yg lengkap dengan dokumen2 yang perlu..bwk borang nikah yang da lengkap dan juga borang pihak lelaki tadi utk dptkn pengesahan daripada tok kadi kawasan tmpt tinggal pihak perempuan pula..
5.bila da selesai pengesahan tok kadi dari sebelah perempuan, borang nikah tu dihantar semula ke pejabat agama..(ada setengah kes,tok kadi ihak perempuan sendiri yang hantar borang tu, ada stgh kes,pihak perempuan akan hantar kedua2 borang tu ke pejabat agama..)


Itu je prosedurnye..mudah kan..??benda tu mudah bila kita follow arahan die betul2..jgn ikut kepala kita je..hehe..so,aku lmbt juge sediakan dokumen2 yg sepatutnya sempat peram juga la borang nikah tu..hak3..aku g buat HIV test pada 4 jun 2014 dgn incik tunang kiteww..kiteorg g klinik kesihatan g dkt dgn umh aku je....ohh yaaa!! untuk informasi..sekarang nie kalau buat HIV test, hospital/klinik kesihatan akan suruh buat utk thalasemia juga..katenye WAJIB!! hohoho..aku ni x pernah lah ambil darah banyak2, takut jgk la sikit bile diorg amek darah tue penuh jarum suntikan utk test thalasemia tu...abeh lebam2 tgn..seminggu gak baru ilang..huhuhu

Emmm..dalam kes aku plak..bila incik tunang da hantar borang die dekat aku, turn aku plk nk g jumpe tok kadi..tp..alhamdulillah dipermudahkan, tok kadi plk dtg umh aku nk bagi pengesahan borang nikah..heehhe...rase mcm lwk sikit ada, mcm sweet pn ada..mcm gaya pun ada..hihihi...then baru aku hantar borang tu ke pejabat agama pada 12 Jun 2014...Alhamdulillah...urusan borang nikah dah selesai...semoga urusan2 lain dipermudahkan Allah juga insyallah...amin3...

No comments:

Post a Comment

meh la komen2 dulu ye..:)