Tuesday, November 16, 2010

Salam Aidiladha

Bulan Zulhijjah muncul kembali..Ramai di kalangan kita tidak begitu menraikan salah satu bulan yang mulia di sisi Allah..Ramai juga di kalangan kita yang menganggap bulan Zulhijjah seperti bulan2 yang biasa..

Sebaik sahaja Nabi Ibrahim AS selesai membangunkan Ka'abah seperti yang diperintahkan Allah SWT kepada Nabi Ibrahim, Maka ALLAH SWT berfiman, artinya : "Serukanlah kepada seluruh manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh".
Nabi Ibrahim as berkata kepada Allah SWT, "Wahai Tuhan ! Bagaimana suaraku akan sampai kepada manusia yang jauh", Allah SWT berfirman,"Serulah ! Aku yang akan membuat suaramu sampai".

Begitulah bagaimana ibadah haji telah diperintahkan oleh Allah untuk dilaksanakan oleh umat-umatnya tanpa mengira saiz, bangsa, warna kulit, rupa..Peristiwa Nabi Ibrahim yang menyembelih anaknya Ismail tetapi kemudian nya digantikan dengan Qibash oleh Allah SWT turut menjadi satu peristiwa yang mengukur ketaatan dan keimanan kepada Allah SWT.. Begitulah secara ringkas mengenai peristiwa haji..Marilah kita sama-sama menyambut aidiladha ini dengan niat yang betul sesuai dengan tujuan Allah memerintahkan ibadah ini dijalankan...Salam Aidiladha..

No comments:

Post a Comment

meh la komen2 dulu ye..:)