Saturday, May 25, 2013

ESI PYMT DEBIT

Salam to allz...

Pernah dengar tak term 'ESI PYMT DEBIT'..? ermm...ekceli arini first time aku dgr..huhu..nak share pengalaman arini..benda berlaku dekat kakak aku, merangkap akan ada kaitan dengan aku jgk la..huhu..my sis ni check la maybank2u die tengahari td..suddenly die terkejut tgk dwet die hilang almost 1K dari akaun die..!cuakk !kelam kabut!sedey!resah! dan segala ygg negatif n down la aku ngan akak aku bile tgk bnda jadi mcm nie..huhu..then..aku cek la transaction history dan aku nampk die tulis menatang nie 'ESI PYMT DEBIT' untuk amount yang almost 1K tu..huhu..So...aku pun tertanya2 jgk la..apakah benda term tu sbb aku tak pernah dgr..

Mula2 aku igt nie ada kaitan dengan auto deduct untuk sebarang payment..tp!mustahil sbb tak pernah buat auto deduct untuk akaun tu..call maybank plak ,tak berangkat2...tak tau la kalo ari sabtu diorg tak kerja kan...huhu...jadi apa yang aku ley buat, tnye la pak cik google aku nie...huhuhuhuhu...tanya...tanya..tanya...dan bertanya lagi....sampai habis la benda yang di cari dkt pakcik google nie...tp!!malangnyee tak menemui jwpn yg sbnr atau yang lebih arif lagi..hoho..

Ada yg ckp, term tu adalah untuk org yg buat auto deduct from akaun bank, ada yang kata sbb buat loan asb..tanya plk dkt fb maybank, jwpn die lagi la simple gilerrrr!!mmg langsung tak membantu..bila aku ckp, aku tak buat sbrg payment atau any auto deduction, terus fb maybank tak reply..nampak sangat da takut nak jwb..aku tak tau la mslh nie di sebabkn sistem prob ke, ade org buat ke, atau mmg akaun tu yg prob ke...aku pun tak tau la...tp yang pasti skrg jiwa aku ngan akak aku mmg tak tenang langsung!!aku tak sabar nak tggu ari senin nak g setel kan dkt bank..huhu..

So, apa yg ley dibuat bersabar dan berharap benda ni ley setel dan dipermudahkan..1K..banyak tuuu bagi aku...sape yg nak bagi dwet free 1K secara tetibeee...huhuhuhu...sabo2..ini dugaan nie..huhu..if korng ada tau dan pernah mengalami ttg ESI PYMT DEBIT ni , share2 la ya...huhu..ok daaaa~~

27 comments:

  1. helo.sy pon alami bende yg sama.sy cube google then jumpa la belog ni. n pada tarikh yg sama pulak tu but then arine baru prasan yg duit da xde. tp RM50 jer la sbb dlm tu mang tinggal rm50. n masa sy perlukan rm50 ni tetibe smpai atm da xde. hadoiii..nampaknya kene g maybank la esok. kalo sis da settle kan. if u dont mind harap boleh share ape tindakan pihak maybank. =) thanks

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya pun baru kena pada Jun 01. Esok nak kena call branch bank yg buat kad tu. Apa cerita.. dah dapat balik duit ker

    ReplyDelete
  3. salam..saya kna 1june jugak .. u all ada buat loan rumah or kete dengan maybank x ..

    ReplyDelete
  4. salam sume..sowi saya lambat reply ttg ESI PYMT DEBIT nie..rasenye mostly yang da bc entry n hadapi prob nie mesti da dapat solution masing2 kan..sowi sgt..Actually ESI PYMT DEBIT ni adalah bayaran yang ditarik oleh bank sekiranya kita ada buat loan rumah, AEON credit dan ASB..dia akan auto debit dari akaun kita..tapi kes fif plak,sbb loan rumah..every month byr loan rumah by cash deposit..tapi rupa2nya, every month die deduct daripada akaun bank..berketepatan, fif mmg da lama tak guna akaun bank tersebut (biarkan kosongje)..jadi satu hari masukn duit, terus die deduct..

    jadi suggestion nye..kalo korg ada menghadapi masalah macam nie, better call or tnya trus dengan bank sbb kdg2 kita tak tau untuk apa payment tu..jgn biarkan shj ye..hehe...tenkuu..:)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, saya nak tanya, saya hadapi benda yang sama jugak, tapi, bila fikir balik, akaun saya tu ada kaitan dengan ASB. Ada kemungkinan ke dia tolak duit tu untuk bayar ASB bulan2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam iman..

      Firstly, cube cek, amount yang kena tolak tu,sama tak dengan amount byr ASB bulan2? kalau sama, mmg pymnt utk ASB.. dan lagi satu,kalau ASB mesti dkt statement akaun akan ada tulis ESI PYMT setiap bulan..

      Kalau tak berkaitan seperti di atas, sy cadangkan lebih baik cek direct dengan maybank..

      Delete
  6. Ya Allah musibah ape la yg menimpa saya hari nie..nak book ticket flight tuk mak...suddenly duit akaun bank dh lesap...ESI PAYMENT DEBIT..lebih malang lagi hari ni jumaat..bank pun dah ttup...bila baca comment and story semua lebih kurang..mybe ASB..tpi sye bru je apply...dan xde pun pihak bank call ataupun confirm kan yg application tuk ASB dh approve..greaatt..what a day...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..sabar ye jaspina..sy faham situasinye waktu sy kena dulu..mmg time tu sy nak buat pyment utk benda penting..tengok2 duit lebur..mmg rase satu benda berat jatuh atas kepala..huhu..ada kemungkinan ASB sekiranya amount adalah sama dengan yg dimohon..masalahnye sekarang nie..selalunye mybnk tak inform terlebih awal dkt kita yg diorg akan buat auto deduct..sebabnye auto deduct tu memang da termaktub dalam perjanjian yang kite tandatangan..yang kite ni pun,mane la rajin sangat nak bace balik perjanjian tu kan..huhu..pape pun,call direct dengan maybank ye..good luck jas..:)

      Delete
  7. Salam..sy pun sma...tp potongan esi pymnt utk asb tu biasalah..tp bln ni...ada tmbahan lak smpai 4ratus...dah tnya2 org lain, knape tk smua org buat loan asb kna potongan..blh tak fif share apa maybank kata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam awk..maaf lmbt reply..perkara nie,kadang kita x sedar apa yg kita byr, apa yg kita apply utk pembayaran..mcm sy aritu,finally dia kata itu adalah duit loan umah..itu pun dapat tau sbb amaount yang maybank deduct tu sama dgn amaount loan rumah yg sbnrnye..biasanya loan rumah sy x auto deduct,tp cash deposit kan setiap bulan sbb ada akaun loan rumah..tp rupe2nye dlm perjanjian,maybank beritahu duit tu deduct daripada akaun personal maybank sy..maksudnya, utk loan rumah tu ada dua akaun la..satu mmg akaun loan rumah,dan satu lagi akaun personal sy..mmg pelik sgt sbb jadi mcm tu..tp don worry,apa2 pun,tanya direct dgn maybank..mst dpt penjelasan..

      Delete
  8. saya pon same.. tapi die amek 50hggit je =(

    ReplyDelete
  9. sye pon kene gak...

    ReplyDelete
  10. sy pon kena semalas..agak stress nk kua duit tetibe duit hilang rm250 pulak to..klu 50 je xpe lah.. da la nk rayer nih..menangis x belagu la.. ESI PYMENT DEBIT ape bende sbnrnye menantang nih...

    ReplyDelete
  11. ko pahal bengap sangat tulis mende yang xde penyelesaian merepek je.. misti mase skola dulu ko suke tulis karangan yang melalut menjele2 pastu xde markah isi.. tengok smua org masi tertanya2 sampai skarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pehal bengap sangat.. eja mesti dan masih pon x reti... dulu masa sekolah mesti selalu gagal dalam bm... muahahahahah.. bodoh nk bengapkan orang tapi diri sendiri pon lagi bengap...muahahaha

      Delete
  12. saya pun ada kena jugak..tp cuma 50..masalahnya,saya tdk ada buat apa2 loan aeon,or rumah or asb..pa benda ESI payment..everytime kol maybank customer services,alwez busy... :(

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. ESI PYMT DEBIT

    4. What is the charge for this service?

    A commission of RM2 will be charged to the customer for each eSI funds transfer/payment effected. This charge will also be incurred if your account has insufficient funds on the effective date (except for loan payment).

    The bank fees for eSI interbank funds transfers are RM2 for each eSI transaction, plus RM2 for interbank funds transfer (i.e. total RM4).

    Ini terjadi kalau kad atm maybank kita cucuk kat mesin atm bank lain.

    ReplyDelete
  15. assalam..sy rasa tertarik untuk memberi komen..sy pun agak terkejut didalam m2u sy tibe2 ada deduction and stated ESI Pymnt Debit.. bila saya cari2 di dalam page m2u, ESI adalah stand for eStanding Instruction..cube anda semua cari di m2u masing2..eStanding Instruction bermaksud mana2 instruction yang telah diberi kebenaran oleh kita untuk pihak bank membuat penolakan bagi apa2 jenis loan..ada loan yang memang dah specified nama contohnya 'car loan payment' jadi kamu tak akan nampak 'esi pymnt debit' tu..tapi bagi yg tak specified, maka akan di tulis esi pyment debit tu..bagi kes sy..sy baru masuk 'flexi saver plan' bulan december 2015 yang mana akan buat simpanan melalui m2u dari duit dlm akaun..sebab itu pada 31/12/15 tibe2 ada potongan esi pyment tu..so hope dpt membantu..sumtime we need to find the answer because panic will not solve anything..tq.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum . klu ikot sy , sy buat setup plan flex-i tu. Monthly rm50 , 1 tahun.lps tu boleh bwk kluar . umpama mcm savings yg dlm contract. Tp xtw la yg lain sbb ape. Transaction sy pon dyea tulis esi payment debit .

    ReplyDelete
  17. saya pon ade buat saver plan I tu..dia potong guna esi tu..masalah timbul bulan 2,3,4 dia x potong lak

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. sy baru buat acc maybank dlm sebulan ni...kerana gaji nak pakai acc maybank so tpaksa la buat...gaji bulan ni dia ada tolak ESI Pymnt Debit....so sy tanya d fb xda jawapan oleh Maybank...so search punya search...rupanya sy buat investment sama maybank...tiap bulan setiap tanggal 30. dia akan tolak rm50...terma dan syarat ny...setiap bulan tolak rm50 dlm tempoh 12bulan...dorg akan beri balik dgn kita...tp benda ni bole batalkan...alkisah saya malas nak buat investment pun...so sy batalkan..tp dia cas rm20 kalau batalkan sebab simpanan kita x matang sehingga la 12 bulan..xpa la...drpd setiap bulan duit kena potong...kalau dlm keadaan perlu guna duit lg haha...

    ReplyDelete
  20. cara nak close ESI pymnt debit

    1. login d maybank2u
    https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login

    2. home> maybank one solution

    3.account enquiry> click investment kamu

    4. close and confirm

    5. semua duit yg kena tolak akan masuk balik ke account anda...dgn syarat dia ambil rm20 sebagai closing charge

    TQ

    TP ini hanya mereka yg senasib dgn sy yg buat investment dgn maybank melalui pemotongn gaji...kalau yg buat loan tu n benda yg lain2...sy xdpt membantu haha

    ReplyDelete

meh la komen2 dulu ye..:)