Wednesday, June 10, 2015

Ujian BSP untuk ibu mengandung ...

Salam HoMH...

Hai semua...ingat lagi tak, entry yang lepas2 aritu aku ada cerita pasal result minum gula kantoi kan ataupun lebih limit..hoho...So, aku ni terpaksa la kena buat ujian BSP atau pun bahasa pasar nye ujian utk test kandungan gula dalam darah bagi2 orang yang ada kencing manis..huhu..

Al kisahnye......Sehari selepas aku minum air gula, esoknye nurse dari klinik kesihatan pun call aku, sebab nak maklumkan pada aku, yang aku ni ada kencing manis....OMG...sedeynye rase.....huhuhu...jadi ,nurse suruh la aku proceed dengan ujian BSP...BSP stand for Blood Sugar Profile..Ujian BSP ni basanya hanya akan dilakukan oleh ibu2 mengandung yang kantoi result minum air gule (MGTT)..

Prosedur untuk BSP test :

1.Darah akan diambil 4 kali sehari..tapi bukan nye ambil darah yg banyak2 macam selalu tue..cuma cucuk sikit sekat hujung jari je, pehtu test.

2. Ibu2 mengandung hendaklah berpuasa (tak bleh makan, minum air kosong boley) dua jam sebelum darah diambil untuk diuji...

3. 4 kali sehari biasanya adalah jam 8.00 pagi, 12.00 tengahari, 6.30 petang dan 9.30 malam...

4. Bacaan daripada ujian sampel darah akan direkodkan dalam satu kertas khas yang diberikan oleh klinik kesihatan...

Simple kannn..kan..kan...itu je sebenarnye test dia..cuma dia jadi agak leceh sebab 4 kali sehari kena test darah tu kn...pastu nak kena kawal makan..2 jam sebelum dah kena puasa..huhu...

BSP test ni boleh dilakukan dkt klinik kesihatan, farmasi pun boleh dan kalau nak buat sendiri pun boleh...tapiii....kena lah beli alat dia terlebih dahulu..aku ada survey2 harga alat dia, kalau dekat ipoh ,boleh dapat dalam harga RM 120-RM 160...bergantung pada farmasi yang jual kan..hehe...

Tapi, bagi kes aku, setelah bincang2 dengan en.suami, tak payah beli lah kot..
Pertamanya sebab.....aku perlu lakukan BSP test ni waktu minggu 28..maksudnye ada 12 minggu lagi  sebelum deliver untuk aku lakukan BSP Test..biasanya untuk pemantauan, doktor akan suruh buat 2 minggu sekali BSP test nie..jadi maksudnya aku akan jalankan 6 kali lagi BSP test nie..Jadi, xpelah,sabar lah untuk 6 kali lagi..weeeeeeee...

Keduanya....Klinik kesihatan ngan farmasi dekat juga dengan rumah aku, 5 minit shj..jadi rajin2kan diri ulang alik je..hehehe.. Cuma biasanya akan ada masalah bile nak test darah waktu pukul 9.30 pm..dan nsb baik klinik kesihatan greentown dkt ngan umh jgk la (10 minit) ..so boleh la memalam bute g buat lawatan ke klinik kesihatan..hohoho...

Setakat nie da dua kali aku buat BSP Test nie, dan alhamdulilllah, bacaan menepati piawai...eeewahhh!!!..result aku macam dkt bawah nie...next BSP Test aku adalah nex two week (23/6/15)..hohoh..time bulan pose plak tue..xtau la cmni reading utk mlm kalo dah berbuke pose nnt...hopefully ok dan tak kantoi..huhuhu..jadi biasanya seminggu sblm BSP test, aku mmg akan mula kawal pemakanan yang mengandungi unsur2 gula yg tinggi dan byk2 kan minum air kosong...hehehe...

Result BSP test kali petama


Result BSP test Kali kedua


TIPS untuk buat BSP Test:

Untuk mendapatkan bacaan bawah limit yang sepatutnya, kite kena lah kawal pemakanan kita..kurang kan makan makanan yang manis2, kalau boleh elakkan aje terus, senang cerita...2 hari sebelum nak buat BSP test tu, kalau boleh tak yah makan yang manis2..nasi dan roti juga kurangkan...sayur n buah2 lebihkn..TAPI...!! hati2, ada buah2 yang kandungna gula nya banyak..kalau buah oren ke, epal ke, guava ke digalakkan...hehehe..

Macam aku aritu..lepas test darah kul 8.00 am, aku sarapan dengan 3 keping biskut jcob hi-fibre ngan air masak...lepastu dok minum air masak je..emm..lapar jg la..hehe...lepas test darah kul 12.00 plak, aku makan nasi 1 senduk, sayur ngan lauk lemak ikan masin...air kosong memang aku minum bayak jg la..dalam pukul 3.30pm plak ,aku makan lagi 2 keping biskut jacob hi-fibre sbb taku lapor waktu petang..sebab aku biasanya dalam pukul 5, mesti akan rasa lapar..disebabkn kena puasa utk test darah kul 6, aku pun makan lah siap2 kul 3.30 pm tu...

Lepas test darah kul 6.00 pm plak, aku makan kuih 2 biji ngan 3 keping biskut jacob hi-fibre...air kosong macam biasa la, minum 2 gelas...sbb kul 7.30 dah kena start puasa balik...ermmmmm...memang agak leceh juga sikit bila nk ken jaga makan...tapi lepas test darah kul 9.30 pm tu, barulah aku belasah makan nasi...lapooooo....hohoho....

Jadi....itu lah serba sedikit pengalaman aku buat BSP Test nie...hehehehe...Gud luk untuk ibu2 mengandung yang lain ye....daaa~~~

46 comments:

  1. Hehe..kalau kt sarwak bsp kne wt 7kali,hihi penat gak la mula pkl 5pagi,7,11,2,5,7...last skl pkl 9mlm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kat srwk smpai 7 kali..so terpksela beli alat tu rm150 difarmasi.. X lart nk ulang alik....ade pengalaman nk cek sendiri.. Hihi

      Delete
    2. Amboiii...byknye sampai 7x..mmg jenuh la nk g klinik selalu..x larat badan..hehe

      Delete
  2. me..semalam br didiagnos ada diabetes lepas minum air gula. so, today kena wat BSP test. adoi, mmg down lepas dh tahu ada diabetes smlm, sbb dh tau mcm mana lecehnya nk kena ikut timing. lg2 kerja, mcm xleh fokus dgn kerja. dulu ms anak kedua masih belum kerja (belajar), so ikutkan je lah masa ulang alik g klinik kesihatan. skrg, terpaksa cari klinik yg dkt dgn ofis. klinik swasta..bayar pn bayar la. next month blk kampung, blh amik mesin cek gula kt kg. lepas ni cek sendiri jela.

    ReplyDelete
  3. Timing ni tak tetap depends pada klinik jugak kan? Saya pun sangkut lagi kali ni tapi alhamdulillah masih terkawal

    ReplyDelete
  4. salam. nak tanya,masa puasa 2 jam sebelum next test cth jam 5 tu, boleh minum air masak tak? ke mmg tak makan minum lgsg? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,blh je mnum air msk.digalakkn mnum air msk byk2

      Delete
  5. hai sis,nak tanya.2 jam sblm cek bsp kena puasa kan,boleh ka klu kita minum2 air kosong je masa nak tunggu 2 jam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Hai dear..mengikut klinik kesihatan saya, boleh minum air kosong, tetapi tidak digalakkan..:)..

      Delete
  6. Huhu.. sampai bila kena buat bsp? Sampai bersalin ke..Baru dpt result mgtt td huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smpai bersalin sis,,sy pun gdm,setiap 2mggu kena cek bsp huhuhu

      Delete
  7. nak update story,ye..msa nak tunggu 2 jam tu sy mnum air bnyk.kerap minum air.hasilnya bsp cantik.haa..bkn msa bsp je nak jga ,hari2 biasa pn kena mnum air bnyk tau klu tambah2 lgi msa tuk bnyk mkn yg manis2.

    ReplyDelete
  8. Sy pun sangkut br ni... hari ni kne wat bsp.... blur lg ni... nk ty bsp 2 kne buat setiap hari ke @ mcm ne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BSP kena buat 2 minggu sekali..contoh nya hari isnin kita buat BSP, esk nya(selasa) kita akan checkup di klinik utk nurse tgk hasil daripada reading BSP kita..

      jadi tadi hari isnin kita buat BSP kan, dalam seharian tu, 4x test darah akan diambil untuk tgk reading dia..ambil darah sikit je,dkt hujung jari..:)

      Delete
  9. sis. kalau saya baru 15week. pas buat ujian mgtt tu, nurse kata bacaan sy lebih. 8.3. jd maknanya sy kne buat ujian bsp tu smpai bersalin la ye? walaupun result bsp tu ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye..btul sis..bila kita dah dikategorikan kencing manis, kena buat bsp,sampai lah bersalin walaupun bacaan bsp kite cantik..awal jgk ye sis kena minum air gula..

      Delete
    2. tula awal sgt. tk tahu la nurse tu knp suruh buat awal.😅 jenuh la nk g test.. ulang alik g klinik.

      Delete
  10. Assalamualaikum sis.. bole share menu harian.. breakfast selain roti wholemeal tu sis breakfast apa ye

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum sis, nak tau jadual untuk bacaan bsp 7 kali 😅 sy lupa la.

    ReplyDelete
  12. Kalu mkn burge esok luse cek bsp turun tk

    ReplyDelete
  13. Kurang pasti pula kalo makan beger sis😊

    ReplyDelete
  14. Salam sis. Nk tanya yg amek darah 4 kali tu semua sebelum makan kn? Contoh amek darah 8am. Pastu makan, then lepas 2 jam kena amek result lepas makan tu ke?

    ReplyDelete
  15. Salam sis. Nak tanya, kte kena amek darah tu 4 kali tu semua sebelum makan ya? Saya kurang jelas la 😅 lepas makan tu 2 jam kena check lg darah?

    ReplyDelete
  16. Salam sis. Nak tanya, kte kena amek darah tu 4 kali tu semua sebelum makan ya? Saya kurang jelas la 😅 lepas makan tu 2 jam kena check lg darah?

    ReplyDelete
  17. Wslm..maaf lmbt reply..ye,ambil darah tu 4 kali dlm sehari..

    Klinik akan tetapkan pukul berapa nak ambil darah..Jadi 2 jam sebelum nak ambil darah tu,tak boleh makan dan minum apa-apa..

    Contohnya, klinik tetapkan ambil darah pukul 8am, 12pm,5pm,9pm
    Puan nak ambil darah jam 8am ni, jadinya pukul 6am tu,puan dah last makan dan minum,lepas pukul 6am,jgn makan dan minum apa2 sampailah pukul 8am tadi..lepas ambil darah, bole la makan dan minum mcm biasa..

    Lepas tu nk ambil darah pukul 12pm plk..mksudnya pukul 10am tu,puan da stop makan dan minum. Dah ambil darah jam 12pm nnt,baru makan dn minum balik mcm biasa..

    Begitula seterusnya😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kne bwt bsp jgk..ada sekali tu lmbt sejam dtg sbb suami kje tk blh nk elak.moto tkde nk pg.di marahnye kita ingt kita ni kje gov blh dtg on time bila2 masa.dh la bgtau suh bwt bsp tu mlm.mcm mne la org yg kje kilang ke ape nk rancang masa tu bsk dh kelam kabut suh bwt bsp.menyirap pulak darah kita mak2..

      Delete
  18. Assalamualaikum, saya nk tnya, sebab ni kali pertama saya kena buat bsp..contoh mcm esok kita nk buat bsp, mlm ni pukol 10 dh kena puasakan?? Mcm mne kita nk bg bacaan tu cantik utk pukul 8pg tu.. sebab pg td sy punya bsp xcantik, padahal saya xmakan ape pun mlm td cuma makan buah dan salad dan minum susu saja, tapi bacaan pg td xcantik, macam mne nk bg bacaan tu cantik ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..maaf lambat reply..buah sis makan kuantiti banyak tak? Sebab ada antara buah yang kandungan gula tinggi..jadi mungkin itu pun boleh jadi punca bacaan tinggi juga😊. Kalau ikut ceramah pemakanan,portion kita makan buah juga main peranan.😊

      Delete
  19. Wah tq sharing sis..bole buat jd panduan:)

    ReplyDelete
  20. Ur welkam sis..semoga dapat membantu😊

    ReplyDelete
  21. Sis sory tnya 4 kali tu 1hari kt klinik ke kita boleh blik wat kt umah?esok kna p ni..leceh .huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..maaf lmbt komen..ada sesetengah kk, doc bagi buat dkt rumah je..beli mesin utk check..tp ada sesetengah kk, doc tak bagi buat dkt rumah,mesti pergi klinik..bergantung kk n doc juga sis..sy pernah kena dua2.. huhu

      Delete
  22. 4kli drh tu y cucuk kt hujung Jari Kan ..y dia Suh Masuk amik darah hbc tu ape ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye betul..yg cucuk dkt hujung jari..ada juga yg amek darah utk cek hbc di hujung jari (biasanya dekat klinik desa cek hbc ambil darah di hujung jari).

      Delete
  23. Mase lps 37w tiap minggu ad cekup . Kne buat tiap migu ke ? Atau 2migu skli jgk . Result 3x bsp stkt ni tak pernah merah . Lupe tnye pakar mase tu huahua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetap sama juga sis..buat 2 minggu sekali walaupun lps 36w tu kita kena dtg tiap minggu cekup..

      Wlupun tiap minggu dtg cekup,hanya utk cek perut..tp monitor bsp,masih sama setiap 2 mggu😊

      Delete
  24. Saya kena buat tiap minggu bsp. Sebab apa ya.. Down rasa

    ReplyDelete

meh la komen2 dulu ye..:)